domingo, junio 04, 2006

La verdadera historia del Tetris

Fa un temps una amiga em va comentar que en el programa de ràdio de Gomaespuma havien parlat de l'origen del Tetris. Com que tenia curiositat, li vaig demanar que em passés més informació i em va enviar aquest link.


Resulta que el Tetris va ser inventat per tres estudiants informàtica russos obsessionats amb els jocs de lògica, liderats per Alexei Pajitnov. Un d'ells tres, Vadim Gerasimov, que llavors era un estudiant de 16 anys, va ser qui va popularitzar el joc al programar-lo perquè es pogués jugar en els PCs.

La programació del joc va ser feta amb poc més d'una tarda, però els problemes van arribar per aconseguir els drets de comercialització a nivell mundial. Llavors apareix la figura de Robert Stein, que llavors era president de la companyia anglesa de software Andromeda, qui es comenta que va vendre la idea a Spectrum fins i tot abans de tenir cap dret de distribució.

Però el punt d'inflexió i de popularització màxima del Tetris va arribar de la mà de Nintendo, que va aconseguir la llicència i va comercialitzar el joc conjuntament amb la Game Boy. Si recordeu el joc del Tetris a la Game Boy de Nintendo era de lo més addictiu, i més encara per la melodia "Kalinka" que acompanyava al joc.


Personalment recordo el fet d'estar dormint, després de jugar tot el dia amb el Tetris de la Game Boy, i anar pensant com col·locar les peces que m'anaven caient imparablement durant tota la nit, això provocava insomni!!

Tot això té una raó, i és que buscant més per Internet, he trobat un article publicat a la web del Departament d'Universitats, Recerca i Societat de la Informació de la Generalitat de Catalunya on es comenta el resultat d'un estudi en el que es comproba que el Tetris és un joc que està condemnat al fracàs:

"David Liben-Nowell i els seus col·legues, del Massachusetts Institute of Technology de Cambridge, han demostrat matemàticament que fins i tot sota condicions ideals no hi ha manera de guanyar al joc del Tetris. Aquest famós joc de vídeo va nèixer el 1985 en una universitat russa i el seu objectiu és apilar formes geomètriques per constituir un màxim de línies, que desapareixen a mesura que són completades. Però és impossible guanyar perquè es tracta d'un problema NP-complet (no determinista poilinòmic), per resoldre el qual caldrien anys d'ordinador. La recerca d'una solució a un problema NP-complet consisteix a resseguir un arbre on hom troba el conjunt de solucions possibles. Cada branca en representa una. L'única manera de trobar la solució correcta és repassar-les totes. Si es trobés un algorisme eficaç per resoldre el dilema de Tetris seria possible resoldre tots els problemes NP-complets, com ara el del viatjant de comerç -trobar la mínima distància que ha de recórrer per passar per totes les poblacions que ha de visitar." (Laura Noulhat, Libération - 1/11/2002)

No hay comentarios: